Meteen naar de content

Artikel – Digitale vaardigheden voor artsen

Inzicht in gezondheidsinformatiesystemen in de praktijk.

eHealth Living and Learning Lab Amsterdam

Toekomstige artsen opleiden in het gebruik van elektronische patiëntendossiers (EPD’s)

Gepubliceerd op 09-09-2025

Bij het eHealth Living & Learning Lab Amsterdam stort Harm Gijsbers zich op een belangrijk onderzoeks- en onderwijsproject dat tot doel heeft de manier waarop geneeskundestudenten en stagiaires leren omgaan met elektronische patiëntendossiers (EPD’s) te verbeteren. Nu EPD’s een essentieel onderdeel van de gezondheidszorg worden, moeten artsen en studenten het gebruik ervan onder de knie krijgen – niet alleen voor documentatie, maar ook voor patiëntmonitoring, digitale communicatie en data-analyse.

Waarom is dit belangrijk?

De manier waarop EPD’s worden gebruikt, heeft een directe invloed op de kwaliteit van de gezondheidszorggegevens. Hoogwaardige gegevens zijn essentieel voor klinische beslissingsondersteunende systemen en spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van AI-toepassingen in de gezondheidszorg.

Wanneer artsen en stagiaires effectief omgaan met EPD’s, dragen ze bij aan een betere gegevensintegriteit, wat leidt tot nauwkeurigere AI-gestuurde inzichten en verbeteringen in de patiëntenzorg.

Op dit moment besteden artsen een groot deel van hun tijd aan het verwerken van EPD-documentatie, en medische stagiaires misschien nog wel meer. Medische studenten en coassistenten krijgen echter niet veel gestructureerde training in het gebruik van EPD’s, wat betekent dat ze de arbeidsmarkt betreden zonder de nodige vaardigheden om ze efficiënt te gebruiken.

De onderzoeksaanpak

Basis meting

Onderzoeken hoe EPD’s momenteel worden gebruikt in het medisch onderwijs en het definiëren van belangrijke competenties voor toekomstige opleidingen. 

Verkenning van het curriculum

Het beoordelen van best practices in EHR-onderwijs, het evalueren van implementatiestrategieën en het analyseren van hoe studenten omgaan met EHR’s.

Meten van impact

Evaluatie van de effecten van verbeterde EHR-training op de vaardigheden van studenten en de kwaliteit van medische gegevens binnen gezondheidszorgsystemen.

In lijn met de strategie van Amsterdam UMC

Dit project sluit aan bij de missie van Amsterdam UMC en maakt deel uit van het eHealth Living & Learning Lab Amsterdam (ELLLA). Het draagt bij aan zowel onderzoek als onderwijs, met name op het gebied van medische informatica en het bredere streven naar betere IT-systemen voor de gezondheidszorg.

Door de EPD-training te verbeteren, helpt dit onderzoek de volgende generatie artsen om digitale gezondheidstools effectiever te gebruiken, wat uiteindelijk de patiëntenzorg ten goede komt.

Laten we praten

We kijken ernaar uit om samen te werken aan subsidieaanvragen of bestaande onderzoeksprojecten te ondersteunen. Stuur ons nu een e-mail of volg ons en neem contact op via LinkedIn.